Are cryptocurrency games innocent fun? Or are they Ponzi schemes facing an imminent crackdown by regulators in the United States?
Token liên quan đến các trò chơi tiền điện tử – được gọi thông tục là “GameFI” – có giá trị tổng cộng gần 10 tỷ USD tính đến giữa tháng Tám, cho hoặc lấy một vài tỷ đồng. (Số lượng có thể khác nhau tùy thuộc vào việc bạn muốn bao gồm các dự án đã hoàn thành một phần, cách bạn đếm số lượng thẻ mà các dự án kỹ thuật có trong lưu thông, v.v.) Theo nghĩa đó, liệu các trò chơi là hợp pháp là một 10 tỷ USD câu hỏi mà ít nhà đầu tư đã xem xét. Và đó là một sự giám sát mà họ có thể sớm hối hận.
Đó là bởi vì một sự đồng thuận lưỡng đảng dường như đang hình thành giữa các nhà lập pháp ở Mỹ rằng ngành công nghiệp cần phải đóng cửa. Họ đã không đề cập đến vấn đề cụ thể — chúc may mắn tìm được một thành viên của Quốc hội đã thốt ra từ “GameFI” — nhưng có ít nhất hai đề xuất lưỡng đảng lưu hành giữa các thượng nghị sĩ có thể đẩy các dự án chơi game này ra khỏi đất Mỹ một cách hiệu quả.
The Responsible Financial Innovation Act, offered in June by Senators Cynthia Lummis (Republican from Wyoming) and Kirsten Gillibrand (Democrat from New York), would, in Lummis’ words, classify a “majority” of cryptocurrencies as securities subject to regulation by the Securities and Exchange Commission (SEC). And this month, Senators John Boozman (Republican from Arkansas) and Debbie Stabenow (Democrat from Michigan) offered a second proposal — the Digital Commodities Consumer Protection Act. The effect would be similar, but with a stronger emphasis on classifying Ethereum as a commodity — putting it under the purview of the less heavy-handed Commodities Futures Trading Commission (CFTC).
Phân loại chứng khoán cho Axie Infinity, DeFi Kingdoms và các trò chơi khác
Theo định nghĩa của SEC rằng Quốc hội đang tìm cách khẳng định, bất kỳ token nào mà người dùng đầu tư với “kỳ vọng lợi nhuận” có khả năng là một chứng khoán. Hãy nói một chút về những gì có thể có ý nghĩa đối với các thẻ yêu thích của bạn.
For one, this definition is likely to include projects that incentivize liquidity pools. Examples of projects this would affect are Axie Infinity — which incentivizes liquidity pools with interest payouts provided through its native token, AXS — and DeFi Kingdoms (DFK), which incentivizes liquidity pools using its native tokens, JEWEL and CRYSTAL.
Liên quan: 34% các game thủ muốn sử dụng mật mã trong Metaverse, mặc dù phản ứng dữ dội
Tại sao các hồ bơi thanh khoản lại quan trọng? Bởi vì người dùng đang “coi nó như một khoản đầu tư”, chuyên gia blockchain và giáo sư công nghệ tài chính Rutgers Business School Merav Ozair cho biết trong một cuộc phỏng vấn tháng trước. “Nếu đó là một token được sử dụng để mua hiện vật cho trò chơi, đó không phải là một bảo mật. Nhưng nếu bạn có thể lấy token và sử dụng nó để đầu tư vào chứng khoán, thì mã thông báo đó có một trường hợp sử dụng khác nhau,” bà nói.
Định nghĩa cũng có khả năng dẫn đến một vấn đề cho các dự án đã được hưởng lợi từ các dịch vụ đồng xu ban đầu (ICO), doanh số bán token tư nhân, hoặc bán token không thay đổi (NFT). Điều đó bao gồm Axie – bán 15% tổng lượng cung cấp AXS trong bán token trước game hoặc riêng tư – cũng như DFK, bán hơn 2.000 ký tự “Generation 0” cho kickstart trò chơi của nó năm ngoái.
“ Một khi họ đang sử dụng [một cái gì đó] để tạo ra vốn, họ sẽ rơi vào định nghĩa của một chứng khoán,” Ozair nói.
Beyond the obvious, precedent indicates that SEC prosecutors are likely to find a host of additional reasons to classify gaming tokens as securities. In a case filed last month, the agency argued that a number of tokens listed on Coinbase constituted securities for reasons that ranged from developers referring to investors as “shareholders” to one project’s decision to feature a photo of its CEO pointing at an advertisement that ridiculed Goldman Sachs.
Hậu quả: Phạt tiền, đăng ký và tiết lộ
Hậuquả: Phạt tiền, đăng ký và tiết lộ
Hình phạt mà các nhà phát triển trò chơi có thể phải đối mặt có thể khác nhau tùy thuộc vào mức độ khoan dung của các quan chức SEC cảm thấy. Ở mức tối thiểu, các nhà phát triển sẽ được yêu cầu tuân theo các luật tiết lộ tương tự mà các công ty đại chúng ở Hoa Kỳ tuân thủ. Điều đó có nghĩa là tiết lộ các cán bộ công cộng, cổ đông chính – hoặc những người nắm giữ hơn 10% nguồn cung token – và một báo cáo hàng năm bao gồm bảng cân đối kế toán đã được kiểm toán và dòng tiền.
Chỉ riêng các yêu cầu tiết lộ có thể đến như một sự thức tỉnh thô lỗ cho nhiều nhà phát triển, những người đã trở nên quen với việc điều hành các dự án trị giá hàng triệu – và đôi khi là hàng tỷ – mà không tiết lộ tên của họ. Tuy nhiên, quan trọng hơn, một phân loại chứng khoán có thể có nghĩa là tiền phạt lớn cho các dự án vi phạm.
liênquan: Người sáng lập Crypto Unicorns nói chơi game P2E đang trong một ‘giai đoạn trưởng thành dài’
In one case that could serve as an indicator of how regulators might approach the issue, the SEC settled this month with a project that engaged in an ICO while failing to register its offering as a security. In that case, developers agreed to file with the SEC — and compensate investors for their alleged losses — or face a penalty of up to $30.9 million.
“Intent matters,” Christopher Makridis, a tokenomics expert and adjunct associate research scholar at Columbia Business School, noted in an interview with Cointelegraph. “Some NFT and GameFi projects are so convoluted that there’s a clear evasion of the rules.”
At the same time, he said, “If you think about the role tokens can play in gamifying education, an overly rigid and narrow definition is going to exclude a lot of value-creating projects and deter many inventors from building in the U.S.”
Alabama, Hawaii, Utah, và 47 tiểu bang khác có thể muốn có một từ
Regulation out of Washington, D.C. is just one challenge coming down the pike for embattled crypto gaming enthusiasts. A less foreseeable issue stems from what the late U.S. Defense Secretary Donald Rumsfeld termed “unknown unknowns.”
In this case, an example comes from an unlikely triad of U.S. states — Alabama, Hawaii and Utah. (If anyone is counting, Canada is also on this list.) Each jurisdiction (mostly) prohibits gambling, including raffles — which have become exceedingly popular in the world of crypto gaming.
Axie, for instance, held a month-long raffle between January and February of this year promising users the chance to win a variety of NFTs if they “released” — meaning burned or deleted — their characters. DFK quickly followed suit, asking users to gamble on potentially losing their characters in March in exchange for an opportunity to receive better (more expensive) “Generation 0” characters. Smaller raffles have become ubiquitous in DFK in more recent months, with options to participate in both daily and weekly contests, among others.
Experts say the raffles pose a problem for U.S. authorities even outside of the three states where they’re outright illegal.
“What they need to do to be legal is set it up as a sweepstakes, which means there is an alternative free means of entry that has an equal opportunity to win as those that pay to play,” David Klein, the managing partner at New York-based law firm Klein Moynihan Turco LLP, said in an interview with Cointelegraph.
“If you have to put a $200 item on the line — meaning you ruin it — to enter, then that is consideration,” Klein added. “Unless there is an alternative, 100% free method of entering, like mailing in a postcard, or calling a 1-800 number, or going to a website and filling out information.”
The list of problems didn’t end there. Disgruntled players have long criticized aspects of DFK’s raffle system — including a promise to award 800 “amulets” (an NFT representing a piece of equipment) randomly to players who held between approximately $1,000 and $50,000 in JEWEL tokens from Dec. 15 to Jan. 15. As of mid-August — seven months after the raffle’s end — the amulets had yet to be awarded, with developers promising that the equipment is still in the works.
“There are a lot of problems there,” Klein said. “When you have these contests, it’s important to communicate. The start date [of the raffle] has to be announced in advance of the contest starting. The contest rules have to be drafted, and they cannot be meaningfully changed. You have to do what you say you’re going to do by way of awarding prizes and when. You have to report to specific state jurisdictions who won and supply them with a list of winners within X amount of days. And if you don’t do so, you violate those state statutes.”
Related: Coinbase hit with 2 fresh lawsuits amid SEC probe
That’s in addition to any other regulatory or legal hazards that developers may have instigated by taking their projects global before assembling legal teams to examine potential hazards.
Declining players, expanding token supplies, dropping prices
Beyond unforeseen legal ramifications, developers face a more apparent problem: a rapidly diminishing user base. The number of users interacting with Axie Infinity fell from a peak of 744,190 on Nov. 26, according to blockchain data aggregated by DappRadar, to 35,420 on Aug. 20 — a decline of 95%. DFK players, meanwhile, declined by 85%, from a peak of 36,670 in December to 5,290 as of Aug. 19.
The decline comes amid a rapid expansion in circulating token supply, with DFK’s JEWEL supply expanding from roughly 60 million to more than 100 million over the same period. The supply stands to increase by 500% — to 500 million — by mid-2024, not including a new token — CRYSTAL — the game launched on the Avalanche (AVAX) chain.
When asked how many years of hard prison time developers could be facing for improperly conducted raffles, Klein — who handles compliance for a slate of confidential, big-name NFT projects — demurred. “I want to help the industry do it right,” he said. But, regarding projects that haven’t complied, he said, “You could be accused of violating state gambling laws by a regulator, which is criminal. You could be sued by a private litigant who is upset. Or a combination of the foregoing.”
Axie Infinity appears to have 80 million tokens in circulation, with another 190 million scheduled for release over the next three-and-a-half years. It merits noting that developers appear to be tinkering with official circulation figures, which may become another cause for scrutiny among securities regulators in the future.
Rapidly expanding token supplies — combined with a diminishing number of buyers — means unrelenting downward price pressure, an issue that could drain developers of legal funding when it’s most needed.
Can devs do something?
Lummis, Gillibrand and other lawmakers have indicated that Congress will likely pass legislation clarifying securities law related to crypto by mid-2023. The impending sea change begs a question: Where are the developers behind these projects? Nary a peep has been heard from the $10 billion industry. (By the way, keep in mind that figure only counts the value of tokens related to gaming projects and not their characters, land, or other NFTs.)
Related: GameFi industry to see $2.8 billion valuation in six years
Developers behind the top 16 play-to-earn projects — according to CoinGecko’s list — have made their identities known. That obviously includes those associated with Axie Infinity developer Sky Mavis. But the majority, like those behind DFK, have opted to remain anonymous, disclosing little about even the countries in which they reside. (In fairness, DFK did incorporate a legal entity — Kingdom Studios — in Delaware this year. That entity did not respond to a request for comment.)
Realistically, developers have fewer than 365 days to begin lobbying legislators if they would like to see congressional proposals amended. So far, they’ve been radio silent. With each day that quietly passes, it seems increasingly likely that silence is going to result in GameFi investors getting wrecked.
The opinions expressed are the author’s alone and do not necessarily reflect the views of Cointelegraph. This article is for general information purposes and is not intended to be and should not be taken as legal or investment advice.