Bất cứ ai chưa từng sống dưới một tảng đá có lẽ nhận thức được rằng ngành công nghiệp game đã bị rách tuyệt đối. Đó là một trong những ngành công nghiệp đã được hưởng lợi từ đại dịch COVID-19 một cách lớn.
Điều đó nói rằng, nhà đầu tư trung bình có thể không nhận thức được các con số tăng trưởng sau đây:
- Thị trường game toàn cầu hiện trị giá 180 tỷ USD – hình thức giải trí phát triển nhanh nhất trên toàn cầu. Để tham khảo, ngành công nghiệp điện ảnh toàn cầu trị giá 100 tỷ USD và tất cả các môn thể thao Bắc Mỹ gộp lại là 73 tỷ USD về doanh thu hàng năm.
- Chuyên gia dự đoán rằng số trực tuyến streamers của trò chơi trực tuyến sẽ tăng lên một tỷ bởi 2025 — một trong chín người ngày nay.
- Ba trong số bốn sự kiện thể thao Hoa Kỳ được xem nhiều nhất trong năm 2018 thậm chí không phải là các sự kiện thể thao truyền thống. Họ là những sự kiện thể thao điện tử. Ví dụ, chức vô địch League of Legends có nhiều lượt xem hơn Giải vô địch AFC và 45 triệu lượt xem hơn Giải vô địch bóng đá NCAA.
- Travis Scott đã thực hiện một buổi biểu diễn trực tiếp trên nền tảng chơi game phổ biến Fortnite vào tháng 4 năm ngoái. Nó đã nhận được hơn 12.3 triệu lượt xem và lưới Scott hơn 20 triệu USD cho mỗi TechCrunch và Gamesindustry.biz.
So what is going on here and where is this growth coming from?
We can attribute much of this simply to the rise of technology and exponential growth. Technology continues to transform how we communicate, how we assemble, how we create and consume information, how we transfer value and how we form online communities.
Howard Shultz, cựu CEO của Starbucks, phổ biến ý tưởng về một “không gian vật lý thứ ba” với khái niệm quán cà phê của ông. Đó là niềm tin của ông rằng con người cần một “không gian thứ ba” để tập hợp bên ngoài văn phòng và ở nhà. Starbucks là câu trả lời.
We see this same concept playing out today among the younger generations. Except the new shared space is digital and it’s called the metaverse. This is where kids are increasingly hanging out these days. They go there to engage with their friends. listen to music, or play video games. We can think of this as the next iteration of digital communities: AOL chat rooms, then Myspace. Facebook and finally the metaverse.
Bây giờ chúng ta có buổi hòa nhạc trong siêu âm. Burning Man đã được số hóa. Và chúng ta mới bắt đầu.
Lịch sử chơi game
Những trò chơi điện tử đầu tiên ra mắt vào cuối những năm 50 — một trò chơi quần vợt đơn giản tương tự như Pong. Sau đó, Atari được phát minh vào năm 1977. Nintendo bắt đầu phát hành các trò chơi phổ biến bắt đầu từ đầu thập niên 80 với Mario Bros, The Legend of Zelda, Donkey Kong…
Điều quan trọng cần lưu ý là mô hình kinh doanh đã thay đổi đáng kể trong những năm qua. Chúng tôi đã sử dụng để trả $60 cho một trò chơi tại, ví dụ, GameStop, và tắt chúng tôi đã đi. Đó là một chi phí một lần với chơi không giới hạn. Trò chơi đã được phát hành theo cách tương tự như cách thức các flicks Hollywood sẽ được quảng bá và phát hành. 90% doanh thu sẽ đến trong hai tuần đầu tiên.
This model is out now. The freemium model is in. Users play for free and are induced to make in-game purchases to upgrade skills, dress up avatars, buy weapons, enhance animations, etc. We see this today on Roblox, Fortnite and other popular games.
Đây là một mô hình có lợi hơn nhiều cho các nhà sản xuất trò chơi, vì nó giữ cho người dùng của họ tham gia và luôn nâng cấp để cạnh tranh với bạn bè của họ. Chúng ta đang chuyển đến một thế giới nơi mà tín hiệu xã hội xảy ra giữa các thế hệ trẻ trong phép ẩn dụ thông qua một avatar trong game, vũ khí họ sử dụng và da họ sở hữu. Chào mừng đến với tương lai.
Tại sao chơi game sẽ chuyển sang blockchain
- Gaming today happens on walled-off data networks. This means that users cannot own their in-game assets (skins, avatars, abilities, etc). The platform owns them. Axie Infinity is disrupting this model because users own their assets such as nonfungible tokens (NFTs) on Axie and are able to sell them in a free market/gaming economy for profit. Below is a view of the revenues earned by Axie Infinity users since May of this year:
Annualized revenues per Token Terminal shake out to $2.7 billion for this open and permissionless pay-to-play blockchain game. Important note: blockchain technology is the vehicle through which users can own their in-game assets. This is not possible on the tech used today.
- Blockchains allow for gaming economies to organically form. Users can be paid to play. Again, Axie Infinity is leading the charge here. Axie users make investments to acquire the Axie NFTs and the AXS native token to begin play. From there, they can earn the SLP token by playing/competing, as the tokens earned can then be exchanged for other crypto assets or fiat, etc. Many users in the Philippines are earning several times their usual monthly salary simply by playing Axie Infinity, all during the economic hardship brought on by COVID-19, which is pretty cool. Let me ask you this: If you can get paid to play a game on a blockchain vs. not being paid to play on a non-blockchain game, which would you choose? As Charlie Munger says: “show me the incentives and I’ll show you the outcome.”
- Public blockchains are open to all and permissionless. Do you have a cell phone and an internet connection? Cool, you are welcome to participate. This isn’t really how it works in today’s closed data architecture, especially if you live outside the United States. Not only can you participate on a blockchain, but you can also earn income. As smartphone adoption continues to scale out with the growth of 4G and 5G technology in emerging markets, we should expect more and more users to be accessing crypto and blockchain-based games in the near future.
- Open protocols collapse and compress the cost of existing technologies. Public blockchains are open protocols. Ethereum is an open protocol. Anyone can build games on Ethereum. By doing so, one is fundamentally outsourcing much of their operating and capital costs to the Ethereum base layer blockchain, meaning that it is much easier to start a game for entrepreneurs. Low barriers to entry increase competition. This ultimately benefits the end-users. We’ve seen this play out over and over in history. Blockchains are simply the next iteration of open source technology.
- Decentralization. Because blockchains are open and permissionless, anyone can build on them. This means we should expect a future where there are blockchain games built on top of various layer-one blockchains, for example, Ethereum, Solana, Cosmos, etc. Users will be able to switch games with ease, and they will be able to bring their assets such as NFTs in the form of skins, avatars, or weapons with them. This is something that is not possible today. Furthermore, users will be able to trade their NFT assets for profit if they choose, or maybe they would want to build NFTs? Go ahead — you don’t have to own a gaming platform to do it.
Gaming economies are the future, and they will happen on blockchains.
The views and opinions expressed here are solely those of the author and do not necessarily reflect the views of Cointelegraph.com. Every investment and trading move involves risk, you should conduct your own research when making a decision.